Image Image Image Image Image Image Image Image Image

04 mar

By

TV reklamer – det simple virker bedst

04/03/2016 | By |

Mit navn er Torben Hjorth og jeg er indehaver af Stagbird Video. Man siger, at det simple det virker tit bedst, og det må jeg erkende ofte er rigtigt. Jeg har et rigtig godt eksempel på denne tese fra min egen virksomhed. Vi får en opgave fra en kunde, som er Danmarks største legetøjsgrossist. Det er faktisk ikke en video vi skal lave, det er en tv-reklame. Produktet er et løbehjul til børn, og kunden er meget opsat på, at den skal have fuld gas. Vi får af kunden tilsendt et storyboard, som skal være afsættet til tv-reklamen. Vi får storyboard i vores hænder, og vi begynder at arbejde med det. Det var et meget komplekst plot. Det handlede om en dreng, som blev tryllet om til en James Bond figur, og som undervejs i historien fik bekæmpet skurken – fortalt på 20 sek. Vi laver hele produktionen – med røgkanoner, to kameramænd, flere lamper og fire børn ude i en skov får vi optaget alt, og efter vi har filmet, klipper vi det fuldstændig fuldt nøjagtig efter storyboard. Jeg er skeptisk, da vi sender det afsted, og da kunden får set materialet igennem, ringer de os straks op, og siger, at det går bare slet ikke. Så begynder jeg at kampsvede, for der er jo ikke ret meget andet materiale, som vi kan klippe til et andet udtryk. Kunden er i vildrede, for hvad gør vi? Svaret – det simple virker tit bedst! Vi besluttede alt på en time. Vi får fat i børnene igen, og med dem og løbehjulene tager vi ned på byens havn. På havnen er en asfaltbakke man kan løbe og snurre rundt på, og vi får hurtigt stillet lys, lavet koreografi mv. Vi filmer en hel dag. Ungerne er godt brugte i kroppen og mætte af løbehjul da vi når slutningen på dagen – men vi får et godt resultat. Man kan se på filmen, at det eneste vi bruger som virkemiddel er nogle sodavandsflasker, som vi sprayer gule, og med et par skabeloner sprayer vi sorte tal. Med flaskerne er der lidt at siksakke i mellem, og samtidig giver det en grafisk effekt med den sorte og gule farve og man får stemning af sommer og fart over feltet. Alle er glade, ungerne er glade og kunden er glad – og det er det det handler om når man laver reklamefilm. Med stemning af sol, sommer og glade børn fra videoen, får vi de gode vibrationer ind i folks stuer, og mor eller far får lyst til at købe sådan et løbehjul til deres unger. Jeg håber, at du fik noget ud af mit indlæg, og har du spørgsmål, så skriver du bare til mig, og jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan.