Formidling med infografik

Hvordan informerer du dine interessenter præcist og i øjenhøjde? En oplagt metode er infografik, hvor der sættes lyd, billede og bevægelse på dine budskaber.

Stagbird har i den forbindelse hjulpet Psykiatrien i Region Syddanmark med en lille infografik- og informationsfilm målrettet regionens behandlere og personale i psykiatrien.

Filmens formål er at forklare, hvad fælles beslutningstagning er, hvorfor Region Syddanmark bruger det, og hvorfor det er vigtigt, at patient er ekspert på lige fod med behandleren indenfor Psykiatrien.

Hermed sætter infografikken billede på betydningen af fælles beslutningstagning og de gavnlige effekter, det har for både patient, behandler og psykiatriens faglige felt.

Filmproduktion er en samarbejdsproces

Alle videoproduktion – også infografik – udspringer af en tæt dialog mellem producent og kunde. I Stagbird gør vi meget ud af forventningsafstemning og grundig gennemgang af:

  1. Handlingen
  2. Det grafiske look
  3. Produktionsfasen

Hver etape af denne tretrinsraket gennemgår vi nøje med kunden, så vi hver gang er helt på bølgelængde, inden vi går videre til næste step. På den måde undgår vi senere misforståelser og komplikationer, som kan forsinke processen.

I projekter som dette, med infografik til Region Syddanmark, er det f.eks. vigtigt for filmens indhold, at målgruppe og kernebudskaber står helt skarpt, inden vi kan gå i gang med at producere infografik. Det er en spændende fase, hvor både vi og kunden bliver klogere på, hvad det egentlig er, der i bund og grund skal kommunikeres.

Livlig formidling i øjenhøjde

Målgruppen i infografikken for Psykiatrien i Region Syddanmark er først og fremmest personalet og behandlere. Men det er samtidigt vigtigt, at patienter og pårørende i lige så høj grad kan se sig selv i vores infografik. På den måde skal formidlingen være nede på jorden og bredt tilgængelig uden at miste sit faglige udgangspunkt.

Vores infografik om fælles beslutningstagning er lavet i 2D, hvor vi arbejder med dynamik i form af grafisk zoom og små, bløde bevægelser for at give dybde og liv til fortællingen. Alt sammen i et roligt tempo, som ikke forstyrrer de informative budskaber.

Lyd, billede, bevægelse… Alt er vigtigt

I den forbindelse er den rette baggrundsmusik en vigtig komponent, da det er vigtigt, at hverken lyd eller billede overdøver de vigtige budskaber og forklaringer.

Vi holder figurer og ikoner simple. Stemmeføringen i filmens voice-over er rolig og behagelig, men med en tone, som er genkendelig for målgruppen. Imens fremhæver infografik løbende fortællingens vigtige informationer, forklaringer og nøgleord.

Endelig bruger vi farvelægning og fonts, som gengiver regionens egen designguide. Det vil sige, at Region Syddanmark har en klar og genkendelig identitet, som går igen – ikke bare i denne infografik – men også i deres øvrige kommunikation.

Hvorfor animation og infografik?

Infografik om fælles beslutningstagning er et godt eksempel på, hvordan du kan formidle et budskab på en visuelt fængende og forklarende måde, som rammer målgruppen og sætter billede på budskaberne. Ofte kan denne form for formidling i højere grad ramme plet og lagre sig i publikums hukommelse end skrevne informationsmaterialer.

Har du også informationer, som skal tilføjes et grafisk touch, den rigtige stemme og den skarpe fortælleform? Så kontakt os, og lad os tage en snak om dit projekt, ønske og behov.